In contextul economic actual, companiile incep sa acorde o mai mare atentie administrarii eficiente a resurselor si folosesc in acest scop, bugetele de venituri si cheltuieli - ca instrumente de management financiar, la nivel de firma si la nivelul principalelor tipuri de activitati ale firmei.

Bugetul de venituri reprezinta estimarea financiara a vanzarilor de produse si servicii ale firmei, iar bugetul de cheltuieli reprezinta estimarea financiara a consumului de resurse necesare realizarii obiectivelor firmei.

Pentru fundamentarea bugetului de venituri ale firmei trebuie sa se anticipeze si sa se ia in considerare volumul, structura si valoarea vanzarilor firmei din mai multe perspective:
- venituri pe tipuri de produse si servicii;
- venituri pe zone si puncte de desfacere;
- venituri pe categorii de clienti.

Factorii care influenteaza dimensiunea generala a bugetului de venituri al unei companii sunt:
- obiectivele comerciale ale firmei si anume: cifra de afaceri, piata tinta si cota de piata;
- politicile comerciale ale firmei, cum ar fi politica de produse, de clienti, de preturi si de discounturi;
- conjunctura generala a mediului de afaceri.

Pentru fundamentarea bugetului de cheltuieli ale firmei trebuie sa se anticipeze costul resurselor necesare pentru desfasurarea activitatii companiei in scopul obtinerii de venituri si profit.
Bugetul de cheltuieli poate fi elaborat din urmatoarele perspective:

a) bugete de cheltuieli dupa natura resurselor consumate:
a1) cheltuieli generate de consumul de resurse materiale:
- cheltuieli cu marfa si materiile prime;
- cheltuieli cu alte resurse materiale: combustibil, piese de schimb, obiecte de inventar, rechizite, alte materiale consumabile;
a2) cheltuieli generate de achizitia de servicii de la terti:
- cheltuieli cu utilitatile: chirie, energie electrica, apa si canalizare, telecomunicatii, paza, colectare deseuri;
- cheltuieli cu alte servicii furnizate de terti: transport, cazare, intretinere si reparatii, asigurari, consultanta etc;
- cheltuieli cu protocolul si publicitatea;
a3) cheltuieli cu resursele umane:
- cheltuieli cu salariile si asigurarile sociale;
- cheltuieli cu tichetele de masa si alte beneficii de personal;
- cheltuieli cu recrutarea;
-chletuieli cu pregatirea profesionala (training);
a4) cheltuieli specifice relatiei cu societatile bancare:
- cheltuieli cu serviciile bancare curente;
- cheltuieli cu dobanzile bancare si diferentele de curs valutar;
a5) cheltuieli specifice relatiei cu institutiile statului:
- cheltuieli cu impozitele si taxele locale pentru bunurile aflate in proprietatea firmei (terenuri, cladiri, mijloace de transport)
- cheltuieli cu impozitul pe profit sau pe venit

b) bugete de cheltuieli dupa natura activitatii firmei:
b1) cheltuieli pentru activitatea de exploatare:
- cheltuieli cu activitatea de productie;
- cheltuieli cu activitatea de depozitare si distributie;
- cheltuieli cu activitatea de promovare, vanzare si servicii postvanzare;
- cheltuieli cu activitatile de suport general: contabilitate, informatica etc
b2) cheltuieli privind activitatea financiara a companiei:
- cheltuieli cu comisioanele bancare curente si pentru acordarea de credite;
- cheltuieli cu dobanzile pentru sursele de finantare bancare sau prin leasing;

c) bugete de cheltuieli dupa natura costurilor:
c1) bugete de cheltuieli fixe;
c2) bugete de cheltuieli variabile.

Factorii care influenteaza dimensiunea generala a bugetului de cheltuieli al unei companii sunt:
- strategiile manageriale, comerciale, investitionale, de resurse umane si financiare – prin care se urmareste realizarea obiectivelor strategice si anuale ale firmei;
- politica de achizitii si calculatie a costurilor;
- politica de personal si de salarizare;
- politica de investitii, finantare si amortizare;
- politica de rentabilitate comerciala;
- politica de costuri fixe;
- conjunctura generala a mediului de afaceri.

La elaborarea si controlul bugetelor de venituri si cheltuieli ale companiei contribuie toata echipa manageriala si specialistii in finantele firmei, care trebuie sa aiba o viziune comuna asupra afacerii, sa dezvolte un sistem integrat de obiective, strategii si politici de firma, si sa administreze eficient resursele alocate.

Va invit sa urmariti si sa participati la evenimentele dedicate acestui subiect:

http://abctrainingconsulting.ro/evenimente/


9 comentarii la “Cum elaboram bugetul de venituri si cheltuieli al firmei?”
  1. Tugui Alexandru a spus:

    Pentru prima sesiune din 5 februarie aveti in vedere si o discutie pe un produs informatic specializat?
    Prof. univ. dr. A. TUGUI

  2. melaniacoman a spus:

    Curiozitatea pe care o am este: in conditiile actuale, cand onor Euro fluctueaza ca apucatul, mai poti face un buget realist?

    melania

  3. andaracsa a spus:

    Raspuns pentru domnul Tugui Alexandru:
    In cadrul fiecarui eveniment pe care il sustin, nu folosesc produse informatice specializate.
    De ce? Pentru ca ceea ce urmaresc la aceste seminarii, prin prezentari metodologice, simulari de business si analize studii de caz, se refera de dezvoltarea abilitatilor manageriale de a gandi liber si creativ, cunoscand niste repere de baza in managementul financiar sau managementul general al afacerii.
    Sunt de acord ca in activitatea curenta a unei companii este absolut indispensabil sa lucrezi cu programe informatice, dar acestea trebuie sa fie “croite” pe specificul activitatii si pe nevoile reale ale echipei manageriale.
    In calitate de manager de proiecte in domeniul managementului financiar pentru companii din domeniul privat, intotdeauna am optat pentru solutii informatice personalizate. Desi costa mai mult, informatiile furnizate prin raportari bine structurate au dus la recuperarea rapida a investitiei.

  4. andaracsa a spus:

    Raspuns pentru doamna Melania Coman:
    Observatia este corecta: este mai dificil sa elaborezi bugetele firmei, in conditii de fluctuatie (crestere) a cursului valutar. Am lucrat pe diverse scenarii ale cursului valutar: 4 / 4,1 / 4,2 / 4,3 / ….5.
    Alte dificultati care apar ca influenta din mediul extern al firmei ar fi: blocarea finantarii bancare, cresterea dobanzilor la creditele in derulare, neclaritatile reglementarilor legislative, incertitudinea care marcheaza evolutia mediului de afaceri etc.
    Dar, cu toate aceste dificultati, cred ca trebuie sa folosim bugetele – ca instrumente de management si valorificare a resurselor de care dispune firma.

    Intotdeauna, bugetul trebuie sa fie gandit pe mai multe scenarii si sa fie flexibil, in functie de contextul general al mediului intern si extern in care activeaza compania.

    Din experienta mea in domeniul bugetarii firmei, cele mai mari probleme le-am avut cand a trebuit sa identific obiectivele si strategiile generale ale firmei pentru a “scrie” scenariile de actiune financiara ale firmei.

    De multe ori, raspunsurile la intrebarile de mai jos erau cele mai mari probleme in elaborarea bugetelor companiei:
    -care este valoarea si structura ciferi de afaceri?
    -care este marja comerciala pe categorii de produse?
    -care este politica de incasare a clientilor?
    -care este politica de achizitii si stocare? etc
    Aceste obiective si politici de firma trebuie sa fie furnizate de managementul companiei, care trebuie sa se inteleaga corect implicatiile financiare asupra firmei.
    Management financiar (respectiv bugetele firmei) fara management general al companiei nu se poate.

  5. Ancuta Danila a spus:

    Cum arata un buget al unei firme de leasing? multumesc.

  6. Cojocaru Carmen a spus:

    am o societate care merge pe pierdere, care este formata din diferenta intre costul de productie si pretul de vanzare de la care nu pot sa ma abat.mi se cere un buget echilibrat (pe zero). cum pot sa prind aceasta pierdere ? mi s-a sugerat sa prind suma ori ca venituri distincte,pe care nu le voi realiza niciodata (nu stiu cat de corect e) ori ca si cheltuiala cu minus. va rog, astept un raspuns. multumesc.

  7. andaracsa a spus:

    Sa sintetizam datele problemei: firma inregistreaza pierderi deoarece cheltuielile totale (de productie + cele administrativ generale ale firmei) sunt mai mari decat veniturile.
    Pentru a echilibra situatia (pierdere = 0) trebuie sa se faca o ajustare / diminuare a cheltuielilor corespunzatoare nivelului estimat al veniturilor.
    Altfel spus, trebuie sa se determine pragul de rentabilitate – adica nivelul minim al veniturilor care trebuie realizate astfel incat sa fie acoperite toate costurile fixe si variabile ale firmei.
    Pragul de rentabilitate (punctul de echilibru pentru care firma nu inregistreaza pierderi) se determina valoric astfel:
    Prag rentabilitate = total costuri fixe ale firmei / (100% – % cheltuielilor variabile in venituri)

  8. clara a spus:

    As dori si eu informatii despre bugetarea costurilor pe centre de cheltuieli.

  9. Mustata Gabriela a spus:

    Cum arata un buget al activitatii de resurse umane? multumesc

Comentariul tau


5 − = unu